top of page
  • Rosenlund & Co

DYRTID, IKKE FOR ALLE..?


Louis Vuitton og Gucci butikker
Luksus vinner, andre sliter, i børsens kamp, det gylne skinner.


Til tross for dyrtid har luksussegmentet gjort det svært bra på børsene de siste årene, og knuser ordinær varehandel.

 

LVMH, som er verdens største innen luksussegmentet, eier 75 ulike merkevarer fordelt på seks ulike sektorer, og består av kjente merkevarer som Christian Dior, Tiffany og diverse alkoholdige drikker.


Selskapet leverte svært gode tall i 2023. Etter årsrapporten økte markedsverdien med over 10%, og selskapet er nå verdsatt til 389 milliarder euro. Aksjen har siden juni 2022 steget om lag 52% inklusive utbytter, og omsettes i dag med en P/E på rundt 24. Den siste årsrapporten til LVMH viser at selskapet økte omsetningen fra 2022 med 9% til 86,2 milliarder euro i 2023, og bunnlinjen økte med 8% til 22,8 milliarder euro. Videre rapporterte selskapet om god vekst i alle sine segmenter, med unntak av vin- og spritsegmentet.

 

Den mindre, men minst like kjente konkurrenten Hermes har levert en avkastning på 111% inklusive utbytter i samme periode, og verdsettes i dag til 211 milliarder euro. Det er videre forventet at når Hermes legger frem årsresultatene sine for 2023 om noen dager, at omsetningen fra 2022 på 11,6 milliarder euro vil øke til om lag 13 milliarder euro.

 

Det er forbløffende med en slik vekst til tross for dyrtid og geopolitiske utfordringer. I kontrast har selskaper som tilbyr mer prisgunstige varer, slik som Hennes & Mauritz og Victorias Secret, levert langt svakere avkastning i samme periode, med en avkastning på henholdsvis 14% og minus 30%.

 

Gitt fortsatt dyrtid, vil denne imponerende veksten i luksus vedvare?


bottom of page